måndag 10 november 2008

Lasse Bagare levererar vårt dagliga bröd!!


Dagbok 10 nov... I dag såg Jacob ledsen ut ...När jag blickade ut från köket såg jag en tår sakta rinna ned från hans kind. Men plötsligt med en hastig rörelse, så lyfte han blicken mot dörren.. Där var han! Vår ädle, tappre bagare som varje morgon tar sig upp ur sängen och ställer sig i köket och krigar. Han krigar för människans rätt till riktigt bröd. Ett välbakat surdegsbröd.
... Tänk vad Jacob sken upp, ja helt ärligt det gjorde vi alla! Jacob tog sats och sprang mot Lasse med vidöppna armar. Väl framme med ett fast handtag om brödbacken, uttryckte hans ansikte alla de känslor vi hade, känslor av glädje. Eufori. Glädjeyra....

Kära vänner; VI HADE FÅTT VÅRT DAGLIGA BRÖD!! Tack Lasse


Jag tog fram ett guldpappersinslaget paket som hade legat och

väntat hela morgonen och gav till Lasse. Det var ett väldigt speciellt paket. Jag minns resan jag gjort för att göra detta paket till verklighet. I inte mindre än 37 dagar hade jag vandrat i bergstrakterna som delar Pakistan och Indien. Jag letade efter en speciell get " Capra hircus langier"! Denna vilda get, som jag efter lång vandring äntligen skulle klippa av dess ull. Dess dyrbara ull skulle bli till ett mjukt och smidigt brösthårnät som vår kära bagare med all säkerhet skulle uppskatta. Jag lät det bli uppsytt av Indiens främsta skräddare ( varför jag inte valde Pakistan, vet bara geten). Så detta paket slet alltså Lasse upp idag på Njutbar, likt ett ivrigt barn på julafton. Tänk vad glad han blev, vår Lasse.


Tack igen Lasse för vårt dagliga bröd förlåt oss våra skulder såsom vi oss skyldiga äro.. och tack för att vi slipper se ditt brösthår!

Inga kommentarer: